תפריט

אתם שואלים, אנחנו עונים: שאלות נפוצות לגבי רישום סימן מסחרי

אתם שואלים, אנחנו עונים: שאלות נפוצות לגבי רישום סימן מסחרי

הדרך הטובה ביותר להמחיש את כוחו של הסימן המסחרי היא במבחן הבא:: קראו את שמות המותגים הבאים, ונסו להעלות בראשכם את סימנם המסחרי:

  • מקדונלד'ס
  • סטארבאקס
  • שאנל
  • גוגל
  • פייסבוק
  • יוטיוב
  • קוקה קולה
  • קסטרו
  • סוני
  • אינטל

האם תדעו לזהות כל אחד מהסימנים המסחריים במידה והם יוצגו בפניכם? סביר מאד להניח שכן. הסימנים המסחריים מוטמעים בתודעתכם בהדרגה לאורך שנים מבלי שאתם באמת מודעים לכך. רגע לפני שגם אתם מתעניינים ברישום סימן המסחר שלכם, הכנו עבורכם מקבץ תשובות לשאלות השכיחות ביותר: אתם שואלים, אנחנו עונים!

מלאו פרטיכם מטה ונציגנו ישמחו לענות לכם על כל שאלה שתצוץ

    1."מה זה סימן מסחרי?"

    מדובר על סימן שהוא הייצוג החזותי של מוצר, או עסק. הסימן יכול להיות מבוסס על אותיות (כמו הסימן של סוני, לדוגמה), יכול להיות שרטוט או ציור (לדוגמה: הסימן של סטארבאקס). 

    2."למה לרשום את הסימן שלי?"

    כל עסק – קטן או גדול, רוצה ליהנות מבידול ומאפיינים המייחדים אך ורק אותו. אחת הדרכים ליהנות מאותו בידול היא להשתמש בסימן מסחרי בלעדי. כאשר הסימן המסחרי אינו רשום, כל מי שמשתמש בסימן המסחר לאורך זמן באופן שהוא נכנס לתודעה של הציבור, "קונה" זכות בשם ולא יאפשר לאחרים לעשות שימוש באותו סימן. לעומת זאת, אם כלל לא התחלתם להשתמש בסימן המסחר, אך רשמתם אותו לקראת מסע פרסום או שיווק, הרישום ימנע מכל אחד אחר מלהשתמש בסימן או בסימן דומה.  מי שמשתמש בסימן אבל לא רשם אותו, ומגלה בוקר אחד שאחרים משתמשים בסימן, חייב להוכיח כי הוא הראשון שהשתמש, כי הציבור מזהה את העסק שלו דווקא עם אותו סימן ועוד. אולם אם סימן המסחר נרשם, כל שיש להוכיח במקרה של הפרה הוא, להראות את תעודת הרישום והמעתיקים ייאלצו להפסיק את השימוש, גם אם בפועל המעתיק השתמש בסימן זמן ממושך יותר. 

    3."איך רישום הסימן יכול לשרת גם את קהל הצרכנים?"

    כשם שלעסקים חשוב שהצרכנים יזהו אותם באמצעות סימן המסחרי, כך גם ללקוחות חשוב לזהות את העסקים. לדוגמא: לקוח שרוכש מחשב של DELL, רוצה להיות בטוח כי הוא אכן רוכש מחשב של החברה האמינה הידועה במחשביה העמידים. 

    4."מהרגע בו אני רושם את סימן המסחר שלי, אחרים לא יוכלו לעשות בו שימוש?"

    נכון מאד. עם זאת חשוב להדגיש כי רישום של סימן מסחר אמנם לא מוגבל בזמן (כמו פטנט, זכות יוצרים או עיצוב), אולם חובה לחדש את הרישום אחת לתקופה בתשלום אגרת חידוש.  אי חידוש הרישום מביא לביטול הרישום של סימן המסחר.

    5."רישום הסימן שלי בישראל מעניק לי הגנה בינלאומית?"

    לא. סימן מסחרי שנרשם בישראל, מקנה זכות בלעדית להשתמש בו בישראל בלבד. כדי לשמור על סימן המסחר בהגנה בינלאומית, יש לרשום אותו בכל מדינה שבה מעוניינים לנהל עסקים. בעידן האינטרנט, חשוב לזכור, שמשתמשים בסימני המסחר בהיבט כלל עולמי באמצעות האינטרנט, ורצוי מאוד לרשום את הסימן במדינות המובילות בעולם. 

    6."לפני שאני משקיע זמן וכסף, איך אדע אם הסימן שלי לא נרשם כבר?"

    ניתן (ורצוי) לבצע חיפוש במאגרים הרלוונטיים, זאת כדי לאשר או לשלול רישום קיים על הסימן. הודות לבדיקה המעמיקה והיסודית ניתן גם לאתר סימנים זהים, אך גם סימנים דומים שעלולים לפסול את הרישום.